Selasa, 1 Januari 2013

TOP 10 MOST VISITED COUNTRIES. 10 TERATAS NEGARA PALING DILAWATI.


Terfikir  tak  negara  mana  paling  banyak  dilawati di dunia ini ? Setiap Tahun, Pertubuhan Pelancongan Dunia (UNWTO) akan membuat kajian diantara negara paling banyak dilawati mengikut ketibaan pelancong antarabangsa ke setiap negara.  Dalam tempoh tiga tahun lepas, negara Eropah seperti Perancis, Sepanyol dan Itali telah mengetuai senarai sepuluh teratas ,tetapi China telah melepasi Sepanyol dan Itali buat masa ini dan menduduki tempat Ketiga paling banyak dilawati ! selepas Perancis dan Amerika Syarikat. 

 Ia agak mengejutkan untuk mendapati Malaysia datang dalam sebagai pesaing lain dari Asia, manakala negara Asia lain yang berpotensi seperti Thailand dan Singapura tiada di dalam senarai.  Amat menyedihkan juga apabila tiada wakil daripada negara-negara Timur Afrika dan Arab Timur masuk dalam senarai. Berikut adalah 10 senarai teratas yang disusun pada tahun 2011.

1.Perancis: 76.8 Juta pengunjung.

Dimana terdapatnya monumen dan muzium yang sangat terkenal diserata dunia, memang tak hairanlah kalau Perancis telah mengungguli carta berulang-ulang kali. Sama ada awak disana berjalan untuk melawat Musée du Louvre yang terkenal atau Menara Eiffel di Paris, atau akan merasa pelbagai kuih dan kek di Wimereux dan istana di Lembah Loire, Perancis menawarkan pelbagai tempat menarik  untuk pelancong .  Sebagai sebuah negara Eropah yang padat , Perancis adalah destinasi yang  mudah untuk bergerak dari satu kawasan ke kawasan yang lain dengan  menyewa kereta sewa bajet dan pergi dari bandar bersiar-siar untuk berehat di pantai dalam tempoh masa yang singkat.



2.Amerika Syarikat: 59.7 juta pengunjung.
Regangan banjaran dari California di Barat sehingga ke Timur New York, Amerika Syarikat meliputi kawasan batu 3.79million persegi – ia adalah sebuah Negara yang besar untuk diterokai !  Amerika Syarikat merupakan negar ayang besar kerana  dengan adanya taman negara yang luas dan bandar-bandar yang penuh cahaya sedia dikunjungi oleh pelancong asing, pengunjung tempatan dan pelancong perniagaan.  Kita sentiasa terfikir berfikir New York, Los Angeles, Washington DC dan San Francisco adalah bandar-bandar yang paling dikunjungi di Amerika Syarikat, dengan pelbagai tarikan dan populariti mereka yang begitu menakjubkan . Apa pendapat anda ?


3.China: 55.7 juta pengunjung
Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, bilangan pelawat ke China telah meningkat mendadak , sebahagian besarnya disebabkan oleh peningkatan dalam urusan perniagaan global dan pertukaran budaya.  Sebilangan besar syarikat-syarikat telah berpindah rantaian pengeluaran mereka ke China, begitu juga bank-bank dan kedai-kedai francais nama besar. Pada masa yang sama, China menjadi lebih dan lebih popular sebagai destinasi pelancongan, dengan bandar-bandar purba, tempat bersejarah dan makanan yang pelbagai untuk mendapat perhatian pelancong.



4.Sepanyol : 52.7 juta pengunjung


Sebagai tulang belakang dalam pelancongan, Sepanyol telah sentiasa menarik gerombolan pelancong Eropah ke negara itu. Pada musim panas, Costa del Sol dan banyak pulau-pulau sering dibanjiri dengan pelancong Jerman, British dan Belanda. Walaupun begitu , lembaga pelancongan negara juga telah bercabang keluar ke pasaran antarabangsa, lukisan dipamerkan untuk pelawat global untuk menjadi modal budaya bandar-bandar Barcelona dan tradisional di Andalusia dan Castilla la Mancha. Walau apapun, Sepanyol menjadikannya destinasi pelancongan yang sangat baik dengan masakan bertaraf dunia, sejarah yang berabad-abad lamanya dan bercahaya , ciri-ciri Bandar yang hebat untuk dilawait - sama ada anda seorang pengembara backpacker atau pengunjung mewah.


5.Itali : 43.6 juta pengunjung
Dari terusan romantis Venice ke Piazzas yang kaya dengan sejarah Rom dan pantai berbatu di Amalfi Coast, Itali ada semua nya! . Negara ini menyediakan pengalaman perjalanan yang pelbagai - tidak hairanlah ia adalah satu destinasi impian bagi ramai. Itali adalah salah satu negara kegemaran kita di dunia. Setakat trend pelancongan yang dikaji, diramalkan bahawa nombor pelancongan Itali hanya akan terus meningkat.





6.United Kingdom : 28.1 juta pengunjung

Walaupun jarak antara pengunjung di Itali sangat sangat menimbulkan jurang besar, UK juga mempunyai banyak destinasi untuk ditawarkan antaranya - di pantai , daya tarikan dunia lama England, landskap dramatik Scotland dan pantai yang kurang dikenali Wales.  Tidak lupa juga bahawa London adalah sebuah satu lagi dunia kecil, di mana budaya global berkumpul dan di mana hampir setiap syarikat ibu pejabat antarabangsa terletak.




7.Turki : 27 juta pengunjung

Terletak diantara benua Eropah dan Asia, Turki adalah terkenal dengan budayanya yang tersendiri, tradisi beratus tahunya dan landskap yang pelbagai - bermula dari gunung salji memuncak Nemrut ke lembah unik Cappadocia. Dari segi sejarah, Turki adalah rumah kepada tamadun  sepanjang abad, dengan mengesankan runtuhan Rom dan terbinanya kerajaan Uthmaniyyah dan seni bina menjadi saksi . Paling penting, Istanbul adalah  pusat untuk orang ramai, menarik pelancong perniagaan dan pelancong sama dengan ciri-ciri yang menakjubkan: dengan pencakar langit futuristik bersama masjid tradisional dan hotel butik di sepanjang jalan yang penuh dengan jualan makanan .




8. Jerman : 26.9 pengunjung


Mengenai ranking UNWTO mengikut kategori perbelanjaan pelancongan dunia, Jerman merupakan nombor satu - ia kelihatan seperti semua wang ini dibelanjakan untuk meningkatkan pelancongan yang berbaloi. Banyak bandar-bandar utama di Jerman adalah seperti magnet pelancongan terutama di musim perayaan - lukisan pelawat dengan pasaran Krismas mereka, festival bir dan acara musim panas. Oktoberfest di Munich itu sendiri menyumbang peratusan yang besar pengunjung tahunan, manakala Berlin dan Frankfurt menarik pencinta bandar terutamanya dari Eropah.


9. Malaysia : 24.7 juta pengunjung

Dengan ekonomi yang semakin berkembang pesat dan perkembangan  industri perdagangan yang baik , Malaysia dilihat sebagai peningkatan mendadak dalam pelancong di seluruh dunia dan pelancong perniagaan.  Kebaikan terbaik di Malaysia adalah , sebaik sahaja anda selesai dengan perniagaan di ibu kota Kuala Lumpur ,sebuah Bandar metropolitan yang mencakar langit, anda juga dengan mudah boleh  terus ke bandar pinggir laut tradisional iaitu Pulau Pinang atau pantai terpencil Terengganu atau hutan Borneo dan pengalaman yang sangat menakjubkan yang berbeza daripada Negara lain disamping kepelbagaian budaya yang boleh didapati di Negara ini . 


10.Mexico : 22.4 juta pengunjung

Berbatu-batu daripada pantai biru di sepanjang Semenanjung Yucatan Mexico , telah menarik ratusan ribu pengunjung setiap tahun. Riviera Maya, telah dibangunkan khusus untuk tujuan pelancongan, adalah sebuah syurga percutian. Tetapi lebih dari itu, Mexico sudah pasti mempunyai banyak sebab untuk berada di senarai ini antaranya – Pusat sejarah  Maya, bandar-bandar kolonial, dan festival berwarna-warni yang menarik jumlah yang tinggi buat pelancong walaupun sedikit reputasi Mexico agak tercemar.


Disunting oleh Hareez Haiqal dari Laman Web Ini 

19 ulasan:

  1. Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    2. INDON tidal Ada dalam senarai, sebab INDON rakyatnya bodoh. Malu dehh hahaha

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    5. I've been to Malaysia before. its a vey beautiful country. Malaysia is a truly Asia because I can see the people are very unique & multiracial. besides, I also feel safe & secure during my stay in Malaysia as compared to other countries. I also can see that many Indonesian are working in Malaysia. so I think, I don't have to go to Indonesia because I can see Indonesian almost everywhere in Malaysia. Love from Perth..

      Padam
    6. yes...malaysia is very unique and lucky country in the world...i'm proud to be malaysian....to all people in the worldwide..please come to malaysia for visit malaysia year 2014....tq...we will serve as good as we can...

      Padam
    7. Indon tau berdengki aja..

      Padam
    8. Geng jangan di layan budak seberang tu..melayan orang gila kita pun jadi gila..melayan orang bodoh kita pun sama bodoh macam dia jugak..cakaplah apa depa nak cakap..kita kat sini semua makan cukup apa kerja pun kita boleh buat..daripada depa nak menumpang negara orang

      Padam
  2. anyone yang nak travel to perth boleh contact mahira holiday homes and car rental. org melayu kita yg bermaustautin disana. owner Hj Shariff. contact +60123360098 (Malaysia)

    BalasPadam
  3. anyone yang nak travel to perth boleh contact mahira holiday homes and car rental. org melayu kita yg bermaustautin disana. owner Hj Shariff. contact +60123360098 (Malaysia)

    BalasPadam
  4. Orang indonesia patut contohi bukan berdengki sampai kapan indonesia harus iri hati? Dan sampai itulah indonesia tidak maju terus..

    BalasPadam
  5. Im proud to be a malaysian.havoc lah malaysia

    BalasPadam
  6. Perancis!!! Seronoknya kalau dapat pegi sana... Tapi bangga jugak jd malaysian. Termasuk dlm top 10 tuuuu....

    BalasPadam
  7. Malaysia memang hebat.. ayo indonesia kita contoh mereka..
    jng ada pertengkaran antara Indo dan Malaysia , kita kan negara tetangga..
    peace!! ^^

    BalasPadam
  8. Tahniah kepada semua rakyat Malaysia.

    Ini cuma pandangan saya. Saya telah melancong ke beberapa negara ASEAN kita seperti Singapura, Indonesia, Thailand, Filipina, Vietnam dan Kemboja, Sememangnya setiap satu mempunyai daya tarikannya sendiri. Sebenarnya, terpulang kepada setiap negara bagaimana hendak menggunakan daya tarikan masing-masing untuk menarik pelancong.

    Indonesia tidak ketinggalan punya banyak daya tarikan, Tetapi mungkin pemerintah Indonesia perlu lebih bersungguh-sungguh dalam mempromosi keindahan dan kelebihan mereka.

    Malaysia walaupun ada yang mengatakan seperti tidak punya apa, masih mampu menarik ramai pelancong ke sini. Tidak salah kita bertukar-tukar pengalaman dan fikiran. Saya percaya ramai yang akan datang ke rantau ini kerana keunikan kita semua.

    Saya amat berharap kerajaan Malaysia lebih menggiatkan usaha untuk lebih aktif dalam bidang ini yang semestinya dapat menjana ekonomi negara. Jangan hanya berpuas hati dengan apa yang ada kerana tiada yang mustahil jika kita dapat menggapai lebih daripada apa yang dikecapi ketika ini

    BalasPadam
  9. Malaysia are top 10.. Wow, so kite sbagai rakyat Malaysia kita sepatutnye bebangge......

    #perancis the best..
    #ade aq kesah..

    BalasPadam
  10. bangla.....sepaptutnya...aderr...populasinya 38.78juta.

    BalasPadam