Rabu, 9 Januari 2013

TAMAN TEMA SIX FLAGS ISKANDAR JOHOR !




Nusajaya: Taman tema Berasal dari Amerika Syarikat , Six Flags Entertainment  Corp merancang untuk melabur antara RM1.2bil dan RM1.5 bilion untuk menubuhkan sebuah taman tema di Iskandar Malaysia.
Sumber memberitahu StarBiz bahawa taman tema ini akan menjadi dua kali ganda lebih besar dari saiz Legoland Malaysia dan merupakan taman tema pertama syarikat itu di Asia, dan akan menawarkan lebih daripada 40 tarikan!

Menurut Wikipedia, Six Flags Entertainment adalah Pusat hiburan terbesar di dunia berdasarkan kuantiti harta dan kelima paling popular dari segi kehadiran.

Syarikat ini mengekalkan 19 hartanah di seluruh Amerika Utara yang terdiri daripada taman tema, taman keseronokan(Thrills parks), taman tema air dan pusat-pusat hiburan keluarga.







Presiden dan ketua pegawai eksekutif Datuk Syed Mohamed Syed Ibrahim  Iskandar Invesment Bhd (IIB), berkata ‘’ mengenai Iskandar Malaysia  akan terbina sebuah taman tema, yang akan menjadi ketiga di Iskandar Malaysia, berkata pengumuman akan dibuat oleh pelabur dalam tempoh enam bulan akan datang .
Dua taman tema lain adalah Legoland Malaysia dan Taman Tema Keluarga Puteri Harbour.

"Taman tema baru menyasarkan golongan remaja dan dewasa tidak seperti dua taman yang sedia ada yang dikhaskan untuk kanak-kanak dan keluarga,'' katanya kepada pemberita semalam selepas majlis pecah tanah kampus RM250mil Raffles American School di sebuah tapak 18.21ha di EduCity, yang menawarkan pendidikan pra-tadika sehingga pendidikan gred 12.

Beliau enggan memberi butiran lanjut apabila ditanya mengenai taman tema baru dan tarikan tersebut, termasuk sama ada ia akan menjadi sebuah taman tema riders , atau taman tema air.

Syed Mohamed berkata pembukaan Legoland Malaysia dan Taman Tema  Puteri Harbour tahun lepas telah mewujudkan tahap baru keyakinan di kalangan pelabur domestik dan asing bahawa Iskandar Malaysia telah bergerak dalam landasan yang betul.

"Taman tema yang berbeza memenuhi segmen yang berbeza kepada semua pelawat dan ianya lebih baik daripada hanya mempunyai satu taman dalam pembangunan ini,'' katanya.

200 juta US $ Legoland Malaysia terletak di tapak seluas 23ha, yang merupakan usahasama antara Merlin Entertainment Kumpulan dan IIB, dan merupakan taman Legoland pertama di Asia.

Antara taman tema Six Flags yang boleh didapati di seluruh dunia ialah terletak di California, Texas, Georgia, New Jersey, New York, Canada , Missouri dan Mexico.






1. akan menjadi SIX FLAGS pertama di ASIA!
2. Bersaiz 2 kali ganda LEGOLAND Malaysia!
3.  Pusat hiburan terbesar di dunia berdasarkan kuantiti harta
4. Kelima paling popular dari segi kehadiran.
5. Dinamakan six flags / enam bendera kerana merujuk kepada 6 Negara yang pernah mentadbir Texas.
6. Enam negara itu ialah ; Spain, France, Mexico, Republik Texas, USA & Gabungan Syarikat Amerika (CSA)

.SEKIAN.


3 ulasan:

  1. Areez it looks like Genting Highland gonna have a new rival.

    BalasPadam
  2. betul ker ni? aq x pernah dgr pun taman tema ni nak buat kat johor tapak nak buat pun x nampak pun nak buat kat mner

    BalasPadam