Khamis, 7 Oktober 2010

OpEn HoUsE mEraPatkAn SiLatuRahim..

Salam Raya!
huuhu..walupun raya dah NAK abes..hader haku kesah?
haha~
ni mY picture gi open house yg dijempot.,..huhu~
mmg best..this year mmg pnoh keajaiban..huhu~
tahun ini juga mencatat sejarah yg tersendiri ianya dpt dibuktikan dgn..
Tahun Yang Paling Banyak Pergi Open House!yeah..
mcm-mcm dugaan ader..huhu~
naek bas,naek moto Dayah bawak..huhu~..not funny okeh~

di rumah puan Safura~
the first teacher that invited me to her house.


Jumper ustazah wan radiah lak kat ctu..aper lagi..capt..capt..
@ Hafawati House..(WAKIL ALPHA)
@Mazni House..(WAKIL AKAUN)
@Lyana House..(WAKIL ICT)
@Syazana House..(WAKIL VT)

Syariat Islam sungguh indah. Ia mengajarkan adab nan tinggi dan akhlak yang mulia. Menghormati yang lebih tua, menyayangi yang lebih muda, dan selalu berusaha menjaga keutuhan keluarga. Membersihkan berbagai noda di dada yang akan merusak hubungan sesama manusia yang satu keluarga. Menyantuni yang tidak punya dan tidak iri dengki kepada yang kaya.
Silaturahim adalah resep mustajab untuk ini semua. Bahkan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menjelaskan bahwa silaturahim termasuk inti dakwah Islam, sebagaimana diriwayatkan Abu Umamah, dia berkata: Amr bin ‘Abasah As-Sulami radhiyallahu ‘anhu berkata:
فَقُلْتُ: بِأَيِّ شَيْءٍ أَرْسَلَكَ؟ قَالَ: أَرْسَلَنِي بِصِلَةِ الْأَرْحَامِ وَكَسْرِ الْأَوْثَانِ وَأَنْ يُوَحَّدَ اللهُ لاَ يُشْرَكَ بِهِ شَيْءٌ
Aku berkata: “Dengan apa Allah mengutusmu?” Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab: “Allah mengutusku dengan silaturahim, menghancurkan berhala dan agar Allah ditauhidkan, tidak disekutukan dengan-Nya sesuatupun.” (HR. Muslim, Kitab Shalatul Musafirin, Bab Islam ‘Amr bin ‘Abasah, no. 1927)
An-Nawawi rahimahullahu menjelaskan hadits ini dengan menyatakan: “Dalam hadits ini terdapat dalil yang sangat jelas untuk memotivasi silaturahim. Karena NabiShallallahu ‘alaihi wa sallam mengiringkannya dengan tauhid dan tidak menyebutkan bagian-bagian Islam yang lain kepadanya (‘Amr). Beliau hanya menyebutkan yang terpenting, dan beliau awali dengan silaturahim.” (Syarh Shahih Muslim, 5/354-355, cet. Darul Mu`ayyad)
lagu ni khas untuk kawan-kwanku yg mengenali diriku dan juga yg x knal..huhu~dgr lah!


Photobucket

5 ulasan: